Salonul Auto Geneva: Hyundai ix35 Fuel Cell
- Pana in 2015 vor fi produse circa 1.000 de unitati ale modelului pe baza de hidrogen
- Livrare in desfasurare pentru clientii de flote din sectoarele public si privat
- Castigator al celebrului premiu FuturAuto 2013 pentru inovatie tehnica
Hyundai a semnat deja contracte de leasing pentru ix35 Fuel Cell cu flotele municipalitatilor din Copenhaga, Danemarca si Skåne, Suedia. Suplimentar, incepand cu octombrie 2011, in Bruxelles, Adunarea UE pentru pile de combustie si hidrogen (FCH JU) distribuie vehicule Hyundai ix35 Fuel Cell factorilor de decizie UE si publicului pentru a ilustra deschiderea pietei fata de tehnologia fuel cell.
Caracteristici castigatoare
La Salonul Auto european de la Bruxeles 2013, Belgia, Hyundai ix35 Fuel Cell a primit celebrul premiu FuturAuto, devenind primul producator auto de vehicule fuel cell, pe baza de hidrogen, care va comercializa unitati de serie disponibile pentru uz comercial.
Premiul se afla la cea de a XII-a editie si celebreaza inovatia tehnica din industria auto, iar juriul este alcatuit din jurnalisti consacrati ai Uniunii Presei Auto din Belgia (UJBA).
Alegand dintr-o lista lunga de participanti, juriul a selectat 5 finalisti care au inovat: Hyundai, Bosch, Mazda, Mercedes Benz si Volvo.
A treia generatie FCEV de la Hyundai
Hyundai ix35 Fuel Cell este a treia generatie de vehicule fuel cell pe baza de energie electrica. De la prezentarea Hyundai Santa Fe FCEV in 2000, compania a devenit lider international in dezvoltarea tehnologiei fuel cell pe baza de hidrogen si dispune de unul dintre cele mai extinse centre de cercetare fuel cell in Coreea.
In 2005 a fost prezentata a doua generatie de vehicule fuel cell – Hyundai Tucson FCEV –echipata cu prima pila de combustie a companiei de 80 kW (109 CP).
A treia generatie Hyundai din clasa FCEV, este ix35 Fuel Cell - un vehicul viabil, pentru uz cotidian, ce pastreaza de la varianta ix35 conventionala standardele de siguranta, confortul si performanta, producand zero emisii.
Hyundai ix35 Fuel Cell dispune de imbunatatiri semnificative fata de predecesorul sau, autonomia a crescut cu peste 50%, dar si eficienta consumului de carburant s-a ridicat a cu peste 15%.
ix35 Fuel Cell este echipat cu un motor electric de 100 kW (136 CP), ce permite vehicului sa atinga viteza maxima de 160 km/h. Doua rezervoare pentru hidrogen, cu o capacitate totala de 5,64 kg, permit vehicului sa parcurga 594 km cu o singura alimentare, iar motorul poate porni si la temperaturi scazute, de pana la -20 Celsius. Energia este depozitata intr-o baterie litiu-ion, pe baza de polimer de 24 kW, dezvoltata impreuna cu LG Chemical.
Pila de combustie functioneaza prin transformarea energiei chimice din hidrogen in energie electromecanica. In interiorul pilei de combustie, un anod si un catod se suprapun cu membrana de polimer a unui electrolit. Procesul dezvoltarii unui curent electric are loc in trei etape:
- Gazul de hidrogen acopera anodul, facandu-l sa se divida in ioni de hidrogeni (protoni) si electroni.
- Membrana de polimer a electrolitului permite strict protonilor sa treaca. Electroni se deplaseaza catre un circuit extern care va activa motorul.
- La nivelul catodului, electroni si protoni interactioneaza cu oxigenul (din aer) rezultand H2O – apa – care este elimnata de pila de combustie, fiind singurul element eliminat.
Hyundai ix35 Fuel Cell reprezinta unul dintre cele mai avansate vehicule din clasa sa, cu o dezvoltare permanenta si imbunatatiri ale costurilor de productie. Este de asteptat ca productia de serie limitata sa implusioneze vanzarile si sa atraga un numar mare de clienti ulterior anului 2015.
Initiativele Hyundai privind industria hidrogenuluiHyundai s-a implicat intr-o serie vasta de initiative si parteneriate care au ca scop promovarea vehiculelor fuel cell pe baza de hidrogen drept o solutie de transport care raspunde cerintelor Europei. Guvernele, organizatiile non-profit si companiile private cauta metode alternative de transport, iar Hyundai sprijina initiativele FCEV din regiune.
In mai 2011, Hyundai a semnat un memorandum cu orasul Copenhaga, cu producatorul de pile de combustie H2 Logic si Hydrogen Link – asociatie din Danemarca care sprijina utilizarea electricitatii in transportul bazat pe hidrogen si pile de combustie.
Obiectivul acordului este sa puna bazele unei infrastructuri care sprijina FCEV in Copenhaga, oras ce intentioneaza sa reduca complet emisiile de carbon pana in 2025. In baza acestui acord, Hyundai a furnizat in 2011 doua vehicule ix35 Fuel Cell de test primarilor capitalelor Danemarca, Norvegia, Suedia si Irlanda.
In octombrie 2011, Hyundai a invitat jurnalistii media de top din Europa sa testeze, in Copenhaga, ix35 Fuel Cell, iar prin aceasta actiune s-a trecut la o noua etapa importanta inca atingerea obiectivului de a propulsa FCEV pe piata auto pana in 2015.
Testul din Copenhaga a fost urmat de un test demonstrativ in conditii reale, initiat de catre Comisia Europeana impreuna cu FCH JU, astfel promovand tehnologia pe baza de hidrogen fuel cell. Urmand acesata initiativa, ix35 Fuel Cell a fost pus la dispozitia membrilor Parlamentului European, ai Comisiei, ai oficialilor EU si altor factori de decizie. Actiunea a ridicat nivelul de vizibilitate pentru ix35 Fuel Cell si pentru tehnologia bazata pe hidrogen in randul factorilor de decizie din cadrul UE.
In ianuarie 2012, Hyundai a semnat un acord cu alti 12 participanti din industrie, pentru a lansa planul intitulat UKH2Mobility. Acesta are la baza experientele anterioare din Europa care au avut ca obiectiv cercetarea utilizarii hidrogenului drept combustibil pentru vehicule cu emisii reduse de carbon. Au fost utilizate fonduri de la guvernul britanic in valoare de 400 millioane £ (aproximativ 475 milioane €), iar rezultatele planului vor ilustra etapele premergatoare introduceri hidrogenului drept combustibil principal in Anglia.
Un studiu publicat in februarie 2013 de catre UKH2Mobility, anunta faptul peste 1.5 milioane de vehicule pe baza de hidrogen vor exista pe strazile din Anglia pana in 2030, cu conditia investitiei in infrastructura.
Strategia si viziunea companiei au fost recunoscute la nivel international ca facand parte din clasamentul “Marci globale prietenoase cu mediul 2012”, publicat in studiul Interbrand - 50 de marci internationale prietenoase cu mediul. Clasat pe locul 17, Hyundai a fost unul dintre cei mai bine pozitionati producatori auto. Interbrand a mentionat faptul ca Hyundai este lider in industria “zero emisii” prin dezvoltarea tehnologiei pe baza de hidrogen fuel cell.
Prin dezvoltare tehnica, asemenea altor planuri si initiative unde Hyundai s-a implicat, compania puncteaza angajamentul fata de vehiculele pe baza de hidrogen fuel cell ca o solutie prietenoasa cu mediul inconjurator, pentru a intampina viitoarele necesitati privind mobilitatea.
Specificatii tehnice Hyundai ix35 Fuel Cell
- Motorizare si transmisie
Motor cu inductie in partea frontala, cu doua rezervoare pe baza de hidrogen fuel cell, montate central.
Baterie 24 kW litiu polimer
Pila de combustie 100 kW pila de combustie cu doua rezervoare pe baza de hidrogen
Putere /cuplu 100 kW (136 CP) / 300 Nm disponibil de la 0 rpm
Transmisie sistem de transmisie cu diferential
Emisii H2O (apa)
- Supensii si amortizoare
Fata Independenta, Tip MacPherson, cu arcuri elicoidale si amortizoare cu gaz.
Bara stabilizatoare anti-ruliu.
Spate Independenta, multi-brat, arcuri elicoidale si amortizoare ASD cu gaz
- Directie
Tip asistata electric cu cremaliera si pinion
Raportul directiei 15,9:1
Cursa volan rotatie 2,96 de la un capat la celalalt
Diametrul de bracare 10,58 metri
- Frane
Putere directie asistata, controlata electric
Fata discuri ventilate; 300 mm
Spate discuri solide; 262 mm
Frana de mana maneta actionata manual
ABS electric pe 4 roti, system de distributie a fortei de frecare (EBD)
BAS mareste puterea de franare in timpul opririlor de urgenta
DBC Asistenta la coborarea pantelor mentine o viteza de 8 km/h in timpul coborarii
100-la-0 km/h 41,7 metri
- Jante si anvelope
Jante Aliaj 16 in x 6,5
Anvelope 215/70 R16
Roata de rezerva Kit de pana
- Dimensiuni (mm)
Exterior
Lungime generala 4410
Latime generala 1820 (fara oglinzi)
Inaltime generala 1670
Ampatament 2640
Ecartament fata 1585
Ecartament spate 1586
Consola fata 880
Consola spate 890
Garda la sol 170
Unghi de atac 24,2 grade
Unghi de degajare 26,9 grade
Unghi de rampa 17,0 grade
Unghi de cadere 45,0 grade
Unghiul maxim de urcare 44,19 grade
- Interior
Fata Spate
Loc pentru cap 1000 994
Loc pentru picioare 1047 982
Spatiu umeri 1450 1400
Spatiu solduri 1410 1356
Greutate (kg)
Greutate proprie 1830
Greutate maxima 1980
Incarcatura 375
Capacitati
Capacitate rezervor hidrogen 5,64 kg / 700 bar (70 MPa)
Bagaje 465 – 1436 litri
- Performante*
Viteza maxima(km/h) 160
0-la-100 km/h (sec) 12,5
Economie*
Autonomie 594 km
kg / 100 km (hidrogen) 0,95
* Cifrele prezentate sunt estimate de catre producator.